Jamo associates - Project

月別: 2009年10月

client :
mammina
url :
http://www.mammina.co.jp
space area :
212.87 m2
movie :
NAKED INC.
garden design :
kojien
flower direction :
Yasutaka Ochi
construction trader :
DECOR Co.,Ltd.
photographer :
Kozo Takayama

This is the first dining establishment from OPENING CEREMONY, the popular boutique from New York. POTLUCK opened in the 1st basement floor of OPENING CEREMONY's 7-floor store in Shibuya. The space is decorated with touches of humor here and there and draws a connection to the playfulness with which the upper floors were designed: the ceiling is painted to look like wood flooring, movable light fixtures use traditional light bulbs, parts of the walls are decorated with butcher paper, benches are made out of sheep sculptures, wall displays are made out of a bank of antique shelves and cabinets. With such touches as chairs that can be hung on the wall (which allows staff to adjust the number of seats in the space but also gives the look of Shaker style tables and chairs) the space combines elements of fashion, experimentation and humor.

N.Y.発の好感度セレクトショップOPENINGCEREMONY、初の飲食店。全7層でファッションフロアを展開するOPENINGCEREMONY渋谷店B1Fを、フローリングをイメージしたペイントの天井、移動可能な電球の照明、壁一面に飾ったブッチャーペーパー、羊のオブジェをくりぬいて作ったベンチ、アンティークシェルフを継ぎ合わせてつくった壁面ディスプレイなど、随所にユーモアをちりばめ、上層のファッションフロアの世界観とリンクさせた遊び心のある飲食フロアとした。席数を自由に調節できるようにと、椅子やテーブルはシェーカースタイルに見られるように壁に掛けることができるなど、ファッションの視点から取り組んだ、実験的でユーモアのあふれるスペースとなった。

月別: 2009年10月

client :
mammina
url :
http://www.mammina.co.jp
space area :
212.87 m2
movie :
NAKED INC.
garden design :
kojien
flower direction :
Yasutaka Ochi
construction trader :
DECOR Co.,Ltd.
photographer :
Kozo Takayama

Ragrise is a high-end shoe store for men. It is located in the Jinnan area of Tokyo's Shibuya district, an area where there are many stores with unique and independent styles. The first floor uses simple table fixtures to display product so that customers can easily get a sense of each individual item. This sales approach presents a space that looks something like an art museum and though this posed some challenges both Jamo and the store had a shared sensibility about how to make the space work. The floor uses three materials (wood, carpet and marble) to create a space where customers want to try on shoes. The chairs are selected with the image of those one might find in a "shoe craftsman's studio". The second floor is given a flexible plan so that it can respond to a variety of space demands. Simple folding tables are affixed to the walls as a design element; they can be removed and used as the need arises. Decorative elements are added only in ways that do not interfere with the overall space: ducts in the ceiling are finished with leather, wall decorations make letter shapes, and so on. The entrance is designed with the aim of increasing shoppers coming into the store. This is done by creating a sense of contrast between the simple monotone exterior and a kiosk-like area inside the store where miscellaneous accessories are displayed.

東京渋谷の、個性的な店が集まる神南エリアに店を構える、メンズ、シューズウェアのセレクトショップ。1階の売り場は、プロダクトの詳細を一目で印象づけるために、シンプルなテーブル型什器を整列させ、その上に並べた。美術館のようにも見えるこの販売方法は、チャレンジではあったが、クライアントの共感により実現した。フローリング、カーペット、大理石という3種の素材を貼り分けたヘリンボーンの床は、履き心地を試すための機能として、また、椅子は皮職人の自邸にあるアトリエをイメージして揃えた。2階は、多目的スペースとして、多くの要望に応えられるフレキシブルな空間としてプラン。デザインの一部として、壁に張り付けた折りたたみの簡易テーブルは、取り外すとテーブルとして使用できる。天井のダクトをレザーで巻き込んだり、壁の装飾の一部で文字をつくるなど、スペースの邪魔をしない装飾だけで構成をした。エントランスにおいては、モノトーンの色調のシンプルな外装に、KIOSKをイメージした、あえて雑多なコーナーを設けることで、対比の関係をつくり、入店率をあげる仕掛けとした。