Jamo associates - Project

月別: 2012年8月

client :
mammina
url :
http://www.mammina.co.jp
space area :
212.87 m2
movie :
NAKED INC.
garden design :
kojien
flower direction :
Yasutaka Ochi
construction trader :
DECOR Co.,Ltd.
photographer :
Kozo Takayama

The apparel brand Kuskus opened their first store in Japan in August 2012 in the La Foret shopping center in Tokyo’s Harajuku district. The brand’s name comes from a Japanese onomatopoeia equivalent to the “tee-hee” laughing sound in English. The brand states its concept and overall style as “easy to wear, a little playful; you let out an involuntary titter.” In order to realize this image, Jamo used windows and plants as thematic visual elements and created a sense of nature and the outdoors that visitors can feel even from within an enclosed shopping center.Jamo added details to the interior to increase a sense of depth and width while also striving to keep these details from taking up valuable space in the store. These include a cutaway façade used to create the atmosphere of a sunroom and antique window frames that cut into the walls at a 45º angle and are backlit with 11mm thick LED panels.Intended to add a touch of charm, the custom designed shelving uses frames shaped like the letter “K” in the brand’s name.The shop gives a slightly humorous expression to the cute “kus-kus” sound of a light chuckle.

2012年8月25日に、ラフォーレ原宿にオープンした国内初のオンリーショップ。“着ごこちもよく、遊びごころもほどよくあって、思わず、くすくす笑ってしまう服”という同ブランドのコンセプトと世界観を具現化するべく、窓と植物をアイコニックに配し、閉塞感のある商業施設にいながらにして、自然や屋外を感じられるようにプランニング。サンルームをモチーフにした抜け感のあるファサード、45度に彫り込みを入れ立体感を強調したアンティークの窓枠に、厚さ11mmのLED導光板ユニットを組み込んだフルフラットな照明器具など、空間のロスを最小限に抑えながら、奥行きと広がりを感じられる工夫を随所に凝らした。また、ブランドの頭文字である “k”をあしらったオリジナルシェルフもチャームポイント。ブランドの響きが持つ、語感の可愛らしさをユーモラスに表現した。

月別: 2012年8月

client :
mammina
url :
http://www.mammina.co.jp
space area :
212.87 m2
movie :
NAKED INC.
garden design :
kojien
flower direction :
Yasutaka Ochi
construction trader :
DECOR Co.,Ltd.
photographer :
Kozo Takayama

BEAMS opened the flagship of their “Demi-Luxe” stores in March 2012 across the street from their renovated BEAMS Ginza store. The 3-story shop (from 1st basement to 2nd floor) was organized as a “modern villa” with each floor designed as the “home’s” grand entrance, living room and closet. The concept is expressed without explicit scenography or specially fabricated store fixtures. Rather, as when renovating an actual old home, antiques and contemporary furniture are used side by side with the resulting “differences in temperature” creating a space where visitors can get a sense of the person living there and what his or her likes may be. With the various brands sold at the store ranging from basic to high-end items each season, it was important to create a space that transmitted a degree of luxuriousness appropriate to each brand.

2012年3月「ビームス銀座」の向かい側にオープンした「Demi-Luxe BEAMS」のフラッグシップストア。1F、2F、B1Fの3層からなるショップを“モダンな邸宅”と捉え、それぞれをエントランスホール、リビングルーム、クローゼットと想定。明快にシーンを表現しただけでなく、実際の住宅をリノベーションするように、造作什器を意図的に計画せず、モダンなデザインファニチャーとアンティークを隣合わせにディスプレイするなど、意図的に温度差を生み出すことで、住み手の人物像と嗜好が想像できるような空間に。時代に寄り添うベーシックからラグジュアリーなアイテムまでを扱う、BRAND同レーベルに相応しいラグジュアリーな空間に仕上げた。

月別: 2012年8月

client :
mammina
url :
http://www.mammina.co.jp
space area :
212.87 m2
movie :
NAKED INC.
garden design :
kojien
flower direction :
Yasutaka Ochi
construction trader :
DECOR Co.,Ltd.
photographer :
Kozo Takayama

BEAMS reopened their Ginza store in February 2012. The redesign of the store involved nearly 285 square meters across the 2nd and 3rd floors as well as a new first floor entrance that connects the store to the street. For this project Jamo paid especial attention to creating effective zoning for the shop’s long narrow floor plan as well as to creating a sense of overall harmony.On the 2nd floor, where men’s and women’s casual wear are displayed together, we arranged the flooring and ceiling design to correlate to one another and broke up the space with small nooks to the extent that it would not interfere with shop operations. The aim was to create a space where the floor plan can be used to create variation: for example the floor’s 6 fitting rooms can be rearranged to fit the image of a particular season’s collections. We also worked to create a space with a “sense of elevation” where customers could enjoy the process of wandering about the store as they shop.For the areas for suits on the 3rd floor, Jamo wanted to create an interior that had a sense of class appropriate to the atmosphere customers in Ginza are accustomed to. At the same time, we created an impression of lightness by using a natural color palette and fixtures with little sense of weight. A grid system in the ceiling allowed us to install lighting and ventilation equipment that blend in with the interior.

延べ床面積284坪。2F、3Fの2フロアに加え、1Fのファサードゲート新設と大規模な計画となったメンズ・ウィメンズの複合店舗「ビームス銀座」のリニューアル(2012年2月3日竣工)。改装に際して注力したのは、縦長の空間の効果的なゾーニングとショップ全体としての調和。メンズとウィメンズが混在する2Fのカジュアルフロアにおいては、床材と天井の意匠を揃えながらも、ショップオペレーションに支障をきたさない範囲で、意図的にクローズドしたコーナーを配置。また、6つあるフィッティングルームの仕様を商材のイメージによってすべて変えるなど、平面的にメリハリのある空間を目指し、回遊する楽しさとショッピングの持つ高揚感を演出した。一方、3Fのクロージングコーナーは、銀座という街に相応しいクラス感を意識しながらも、ナチュラルなカラーリングや軽い素材感の什器で軽快な印象に。また、天井にグリッドを走らせ、空調や照明器具といった設備を視覚的に目立たなくなるよう工夫を凝らした。

月別: 2012年8月

client :
mammina
url :
http://www.mammina.co.jp
space area :
212.87 m2
movie :
NAKED INC.
garden design :
kojien
flower direction :
Yasutaka Ochi
construction trader :
DECOR Co.,Ltd.
photographer :
Kozo Takayama

In March 2012, the Japanese retailer BEAMS moved its store in Sendai to a building situated in the city’s most beloved district. The store carries men’s and women’s apparel spanning casual and business attire as well as items for “special occasions”. With the aim of making this diversity of product externally visible, Jamo installed a large yellow sign running the height of the shop window, from 1st to 2nd floor. We then created interior zones based on the 4 areas that emerge out of the placement of this sign: 1st floor for womenswear, 2nd floor for menswear, and casual and business sections for each. Jamo set these areas up with functionality in mind as well as the ease with which shoppers could peruse and shop in each areas. The ultimate aim was to create a landmark store for the so-called “city of trees”, one that could be appreciated by both younger and older shoppers.

仙台きっての好立地にある「一番町平和ビル」に、2012年3月10日に移転リニューアルオープンを果たした「ビームス仙台」。メンズ・ウィメンズのカジュアル、ビジネス、オケージョンまで、幅広いラインナップを取り揃える複合店舗であることを、外部に向けて視覚的にプレゼンテーションするために、1Fから2Fまでを繋ぐ黄色いサインパネルを中央に配置。それによって生まれた4つの空間を商品構成に合わせてゾーニング。1Fにレディス、2Fにメンズのカジュアルとクロージングといった具合に、それぞれのセクションを機能的に整理し、買い回りのしやすい空間に。杜の都のランドマークとして、幅広い世代に愛される店を目指した。