Jamo associates - Project

月別: 2016年4月

client :
mammina
url :
http://www.mammina.co.jp
space area :
212.87 m2
movie :
NAKED INC.
garden design :
kojien
flower direction :
Yasutaka Ochi
construction trader :
DECOR Co.,Ltd.
photographer :
Kozo Takayama

Following the 2012 success of GARDEN HOUSE in Kamakura, THINK GREEN PRODUCES has opened a second food-centered compound shop. The original, based on the theme of "Local and Craft” initially garnered a good deal of positive attention and became highly successful. Located on the 4th floor of NEWoMan complex—which has direct access with JR Shinjuku station—this new GARDEN HOUSE is both open and expansive, occupying approximately 430 square meters and including a delightful garden terrace. The concept of the Shinjuku store is, “Fine Crafts, Seasonally Inspired.” At the grand-opening of the store in Japan’s most diverse location: Shinjuku—where people, cultures and goods from all over the world come together—we charmed our first customers with this uncomplicated, realistic and functional space. We selected only ubiquitous materials and lighting fixtures to achieve a neutrality that would highlight content rather than container. In a sense, the building disappears leaving only people and product. Further, we attempted to create a flat space akin to a gallery that combines two elements as in omnipresent and ordinary. All tables and 120 seats are uniform and sized to exactly match. This simplicity enables flexibility: the tables can be easily moved and grouped to suit customers varied needs, potentially providing an artful randomness. In order to give both movement and regularity to this flat space, we adopted pale colours for the table tops. These colours conjure up the image of a "morning garden.” All this provides a perfect contrast with the hectic and kinetic environment of Shinjuku, where people constantly come and go. And so, this simple, organic space stands out: a haven in a place of constant change.

「GARDEN HOUSE(ガーデンハウス)新宿店」は、シンクグリーンプロデュースが2012年「ローカル & クラフト」をテーマに鎌倉でスタートし、そのスタイルが注目を集めた、食を中心とした複合ショップの2号店だ。JR新宿駅とダイレクトにアクセスできる複合施設「NEWoMan」の4階に位置し、ガーデンテラスを備えた約130坪の区画を持つ。新宿店のコンセプトは、「SEASON INSPIRED & FINE CRAFTS季節からのインスピレーションを大切にした品質の高い丁寧な手仕事」。世界中の人、物、文化が激しく混ざり合う、新宿という日本一多様な街での出店となったため、それらと共存し、機能するシンプルで現実的な空間を目指した。主張の強いものをできるだけ排除し、普遍的なものだけにこだわったマテリアルや照明器具を選定。ギャラリーのようにフラットで、「何年時が経っても変わらない」こと、「一般的」という双方の要素を兼ね備えた空間を意図した。120席からなるテーブル、チェアはサイズ、形を全て同じものとしモジュールを均一化することで、多様な利用人数に柔軟に対応できるレイアウトを可能にした。フラットな空間に動きと最小限の個性を与えるため、テーブルの天板には「朝のガーデン」をイメージした3色のペールカラーをのせ、各カラーのテーブルをランダムに配置。さまざまな人が往来する新宿という環境との対比により、このシンプルな空間を際立たせるという効果を狙っている。

月別: 2016年4月

client :
mammina
url :
http://www.mammina.co.jp
space area :
212.87 m2
movie :
NAKED INC.
garden design :
kojien
flower direction :
Yasutaka Ochi
construction trader :
DECOR Co.,Ltd.
photographer :
Kozo Takayama

We were charged with the design of BEAMS JAPAN exterior, first floor, and BEAMS F on the 6th and 7th floors. We aimed for a façade expressing wa—an intrinsically Japanese concept of harmony—incorporating artistic and impactful characteristics. This was achieved in part by employing traditional Japanese motifs such as red banners and lanterns, evocative of Kabukiza theatres, silentious shrines and mountaintop temples. The lanterns, with graphic icons for each prefecture, shine playfully and delightfully, with the lower outer wall featuring a wood and aluminium—traditional and modern—louver that provides a fittingly black background. On the ground floor, we give substance to motifs such as old playhouses and again shrines and temples. On the ceiling, surrounded by a circular light curtain inspired by the ceiling advertisements of playhouses, we arranged Mr. Kazze Miida's artwork. This produces a dynamic impression upon entering the store. The main area accommodates customer services and consists of face-to-face island counters as well as grid-like wall fixtures exhibiting daily items of each prefecture. Our lighting plan illuminates each and every space in the grid, providing focus to the goods on display. Finally, cleverly and delightfully, the island furniture for pop-up events illustrates the shape of Mt. Fuji which is also the store logo.

「ビームス ジャパン」の外装、1階、そして6、7階の「ビームスF」のデザインを担当した。ファサードは、「和」をインパクトのある形で視覚的に表現することを考え、歌舞伎座などで使われてきた赤い「のぼり」や「ちょうちん」といった伝統的な日本のモチーフを取り入れている。各都道府県ごとのグラフィックアイコンが施されたちょうちんが映えるよう、低層部の外壁は木調アルミルーバーで黒い背景とした。1階は、古い芝居小屋や寺社仏閣などのモチーフを解釈しながら、空間に落とし込んだ。芝居小屋の天井広告からイメージした円形の光幕が取り囲む天井には、カッズミイダ氏によるアートワークを配し、入店した瞬間にダイナミックな印象を与える。メインエリアのプランは、回遊性と接客を考慮した対面式アイランドカウンターとグリッド状壁面什器という構成。日々入れ替わる各都道府県の銘品が映えるようグリッド内の一つひとつに光が当たる照明計画とした。ポップアップイベントのためのアイランド什器は、店舗ロゴでもある富士山の形をイメージしている。