LOVELESS
2004.07 / Aoyama , Tokyo
- client
- SANYO SHOKAI
- url
- http://www.sanyo-shokai.co.jp/
- space area
- 788.49m2
- construction trader
- NOMURA
- lighting
- F D S CORPORATION
- photographer
- Kozo Takayama
This project involved a large-scale renovation of a total of 4 floors (2 above ground level and 2 below) in a building on the main street running through Tokyo's Minami-Aoyama area, famous for shoulder-to-shoulder stores of leading global luxury brands. Jamo worked on the project together with the shop's creative director who oversaw everything from buying to conceptual projects. The creative director gave Jamo the two-part theme of "a space that is a complete break with anything done in the past" and "the enjoyment that comes from a contrast between product and shop space". With these conditions in mind, Jamo created artificial "ruins" using an existing large central opening running from the above ground floor to the second basement level. These large-scale imaginary "ruins" are meant to create in customers a powerful sense of the unreal. When building out the design details, Jamo faithfully based these on a single historic episode in order to create a sense of realness to the fabricated ruins. Furthermore, Jamo replaced the idea of geological strata with the levels created by the building's floors, selecting materials and designing lighting in order to make the above-ground floors bright and happy with a profusion of plants and the below-ground floors a chilly, dark and heavy world. Attention is also given to the interior finishings, particularly in the use of second-hand furniture, stately antique fixtures previously used in British museums, and walls decorated with art by various international artists.
ラグジュアリー・ブランドショップが立ち並ぶの南青山のメイン通りに位置する上階2フロア+地下2フロアの、計4フロアの大きな全面改装。商品セレクトからコンセプトワークまで一任するクリエイティブディレクターとともに進めたプロジェクト。ディレクターから与えられたテーマは「振り切れている空間であること」「商品と空間の対比のおもしろさ」。これを条件とし、来店者が圧倒されるほどの非現実的な空気感をつくるために、このビルのもつ最大の魅力である地上から地下2階までの大きな吹き抜けを中心に、存在しない「廃墟」を人工的につくりあげた。デザインのディテールを詰める際には、つくりものの廃墟にリアリティを与えられるよう、ひとつの歴史的ストーリーに忠実に基づき、さらに階層を「地層」という本来の自然原理に置き換え、地上は明るくハッピーで植物が生い茂り、地下はひんやりと暗くて重い世界として、素材選びや照明デザインを行った。ユーズドの家具や英国の美術館に置かれていたという重厚なアンティーク什器、さまざまな海外のアーティストによる壁に施したアートなど、演出にも力を入れている。