kuskus
2012.08 / La foret , Harajuku , Tokyo
- client
- A-net
- url
- http://www.a-net.com
- space area
- 43.22m2
- construction trader
- MESSE
- lighting
- K Light Studio
- photographer
- Kozo Takayama
The apparel brand Kuskus opened their first store in Japan in August 2012 in the La Foret shopping center in Tokyo’s Harajuku district. The brand’s name comes from a Japanese onomatopoeia equivalent to the “tee-hee” laughing sound in English. The brand states its concept and overall style as “easy to wear, a little playful; you let out an involuntary titter.” In order to realize this image, Jamo used windows and plants as thematic visual elements and created a sense of nature and the outdoors that visitors can feel even from within an enclosed shopping center.Jamo added details to the interior to increase a sense of depth and width while also striving to keep these details from taking up valuable space in the store. These include a cutaway façade used to create the atmosphere of a sunroom and antique window frames that cut into the walls at a 45º angle and are backlit with 11mm thick LED panels.Intended to add a touch of charm, the custom designed shelving uses frames shaped like the letter “K” in the brand’s name.The shop gives a slightly humorous expression to the cute “kus-kus” sound of a light chuckle.
2012年8月25日に、ラフォーレ原宿にオープンした国内初のオンリーショップ。“着ごこちもよく、遊びごころもほどよくあって、思わず、くすくす笑ってしまう服”という同ブランドのコンセプトと世界観を具現化するべく、窓と植物をアイコニックに配し、閉塞感のある商業施設にいながらにして、自然や屋外を感じられるようにプランニング。サンルームをモチーフにした抜け感のあるファサード、45度に彫り込みを入れ立体感を強調したアンティークの窓枠に、厚さ11mmのLED導光板ユニットを組み込んだフルフラットな照明器具など、空間のロスを最小限に抑えながら、奥行きと広がりを感じられる工夫を随所に凝らした。また、ブランドの頭文字である “k”をあしらったオリジナルシェルフもチャームポイント。ブランドの響きが持つ、語感の可愛らしさをユーモラスに表現した。