OPENING CEREMONY OMOTESANDO
2013.04 / Omotesando , Tokyo
- client
- ONWARD KASHIYAMA
- url
- http://www.onward.co.jp/
- direction
- OPENING CEREMONY US
- space area
- 1210.76m2
- construction trader
- NOMURA
- lighting
- Tetsuya Miyagawa × 1LUX
- photographer
- Kozo Takayama
The remarkable select shop from NY, "OPENING CEREMONY" based on "New shopping experience" concept, leads trend fashion culture with introducing up-coming new designers. Their new flagship shop is 4 floors stand-alone store located at Cat Street Harajuku moved from Shibuya at April 2013.The theme that we've got from director for this project was "Fresh&Clean". We started to planning with how to translate their new ideas and inspiration, such as, a glass facade wrapped by giant cat graphics, to actual design in simple way. The key elements are dynamic staircase with graphics, wavy hanger racks, floating glass boxes, and also the lighting from LED monitor. While we created independent shop environment on each floor based on strong colour scheme and different materials by floors. The significant floor graphics on 1st floor linked with basement lead people to downstairs and also implies connection and sequence of space. Also, the high ceiling on basement (Men's floor) allows to have mezzanine and it brings spacious shop environment.
"新しいショッピング体験"をコンセプトに、アップカミングな新鋭デザイナーにいち早く注目するなど、高感度なファッションカルチャーを発信しているNY発のセレクトショップ「OPENING CEREMONY」。2013年4月に渋谷から原宿キャットストリートへと移転リニューアルオープンを果たした旗艦店は、地下1階、地上3階の4層からなる路面店。今回のプロジェクトに際し、ディレクターから与えられたテーマは、“フレッシュかつクリーンな空間”。ガラス張りのファサードを巨大なネコのグラフィックでパッケージするなど、新しいアイデアをいかにシンプルな方法で解決するかを念頭に置きながら、プランニングをスタートさせた。キーとなる要素は、4層を貫くグラフィカルな階段、大きな波を表したラック、宙に浮いているようなガラスの器、そしてLEDモニターからの光。各フロアごとに、テーマカラーを決め、異なるマテリアルを使いながら、それぞれ独立したショップ環境を演出。その一方で、1階のレディスフロアの床に地下のメンズフロアのビジュアルシートを部分的に出現させ、プレゼンテーションスペースを設けることで、階下への誘導を促すなど、空間のつながりや連続性を意識させる工夫も。地下のメンズフロアは、天高を活かしメゾネットにすることで、空間に奥行きと広がりを持たせた。